Het gaat immers om het fietsplezier.

Nog niet zo lang geleden kwam de Belgische veldrijdster Femke Van den Driessche tijdens het WK veldrijden in Zolder na de race in opspraak doordat de UCI na een ronde rijden mechanische fraude had vastgesteld in één van haar fietsen. Deze fiets bleek te zijn uitgerust met een elektrische motor. Het motortje bevond zich in de trapas en er liep elektrische bedrading tot aan het zadel. De UCI stelde een onderzoek in, maar de uitslag van dit onderzoek is nog (steeds) niet bekend.

Sinds dit voorval is de vraag naar naar race- en MTB-fietsen met zo’n onzichtbaar motortje enorm gestegen. De verkoopcijfers stijgen en de rijwielhandelaren kunnen de vraag naar deze fietsen bijna niet aan. Onder de toerfietsers is de gemotoriseerde fiets een ware rage. Inmiddels zijn de eerste ‘gemotoriseerde’ fietsen al gesignaleerd bij de verschillende toertochten. Fietsen met een extra grote zadeltas, of een opvallende bidon worden angstvallig in de gaten gehouden.

De gemotoriseerde (race-)fiets zal ongetwijfeld ook in de Omloop Flevoland zijn opwachting maken. De organisatie heeft daar absoluut geen moeite mee. Het gaat immers om het fietsplezier. Als dit fietsplezier verhoogd wordt  door extra ondersteuning, dan valt dit alleen maar toe te juichen.

De meeste toerfietsers zullen echter op zaterdag 4 juni ongetwijfeld uitgaan van hun ‘eigen kracht’ en zullen vooralsnog niet naar het middel van de mechanische doping grijpen.